• Nem kage som gæsterne vil tale om i flere år
  • Nem cheesecake med fantastisk hjemmekogt dulce de leche
  • Fordi miniudgaver af almindelig mad bare er bedre
  • Meget bedre end almindelige kanelsnegle

mandag den 3. december 2012

Risengrød - dynestyle


I søndags var der nærmest julemarked her i Rebelsig. Huset var ihvertfald fuld af mennesker og i køkkenet blev der lavet brændte mandler og risengrød. Drengene hentede juletræ og flere af naboerne kom forbi med traktor så hestene kunne få kørt en ny wrapballe ind på folden.

Jeg har lært at lave risengrød af min mor som er lige så nærig som mig, når det kommer til el-forbrug. Derfor laves risengrød altid i dynen og det er det mest simple ever. Virkelig!
Jeg bruger PAMA grødris som bliver en succes hver gang. De mener at 1½ dl. tørre ris er nok til 4 personer, men jeg laver nu det dobbelte og det passer bedre til 4 personer.

4 personer
3 dl. grødris
4 dl. vand
1 liter sødmælk
Salt

Kom ris og vand i en gryde og lad det koge op. Tilsæt mælken under omrøring og lad det koge i ca. 12 minutter. Husk hele tiden at holde øje for mælk skummer hurtigt op og kommer over kanten.
Læg låg på gryden - pak den i et håndklæde og stil den så ind i din dyne og pak den helt ind. Lad gryden hygge sig i ca. 1½ time. Rør salt i grøden og server så med kanelsukker og smør...
Husk altid at tilbyde en kold hvidtøl dertil :)



Idag fik jeg en spontan hjemmearbejdsdag. Min kollega og jeg måtte simpelthen vende om inden vi var halvvejs på grund af snevejret. Vi havde inden da brugt 45 minutter på at køre 10 km. for maks. hastigheden på motorvejen var 40 km./t.
Det har resten af dagen sneet ret godt, men satser på at de kommunale sneplove og saltspredere står lidt tidligere op imorgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...