• Nem kage som gæsterne vil tale om i flere år
  • Nem cheesecake med fantastisk hjemmekogt dulce de leche
  • Fordi miniudgaver af almindelig mad bare er bedre
  • Meget bedre end almindelige kanelsnegle

tirsdag den 20. marts 2012

Islagkagen fra Rebelsig med Bastogne og mint-marabou


Til aftenskaffe ved svigerinden i sidste uge medbragte jeg denne lækre lækre lækre islagkage lavet efter en fantasi jeg har gået med i noget tid. Jeg flashede den inde på debatten i fredags og har fået en del henvendelser efter en opskrift, så den kommer her.

1 springform
3 bægre pasteuriserede æggehvider (6 hvider)
150 g. sukker
75 g. Bastogne
75 g. Digestive

5 pasteuriserede æggeblommer
5 spsk. sukker
½ l. piskefløde
200 g. marabou mint krokant
Grøn frugtfarve

Chokolade til pynt

Piske æggehviderne hvide og skummende og tilsæt sukkeret imens du pisker til massen er helt stiv. Vend de knuste kiks i og fordel blandingen i en smurt springform. Bag det ved 175 grader i ca. 30-35 minutter. Lad bunden køle helt af i formen.

Pisk æggeblommerne og sukkeret sammen. I en anden skål piskes fløden til skum og æggemassen vendes forsigtig heri med den hakkede mint-chokolade og lidt frugtfarve til massen er pastel-grøn. Kom is-blandingen ovenpå den kolde bagte bund. Dæk formen med plastfilm og sæt den i fryseren natten over.

Tag islagkagen ud af fryseren ca. 15 minutter før servering - pynt her med chokoladespåner.







Den smagte simpelthen så godt. Bunden var jo sprød og god smag fra Bastogne-kiksene og 'isen' var rigtig lækker med en skøn smag af mint!

En Rebelsig-klassiker er født!

15 kommentarer:

  1. Den lyder super lækker :-) Jeg er ikke så vild med bastognekiks, men jeg vil nu prøve den alligevel.....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Mums den ser god ud! Hjemmelavet islagkage er noget af det bedste :)
    Mvh Maiken/Dronningemad

    SvarSlet
  3. Birthe: Mon ikke en bund lavet med Oreo vil være lækker istedet så? :) He he, jeg prøvesmager gerne!

    Maiken: Ja, elsker det også :) Og så er det nemt at lave..

    SvarSlet
  4. Uh altså den ser bare farligt lækker ud! Den skal jeg lave til kæresten en dag. Han elsker bastogne og is og chokolade. Det kan kun gå godt :P

    SvarSlet
  5. Uhm. Det lyder godt. Har prøvet is med bastognekiks før og det smagte godt, men tvistet med mintchokoladen, det lyder lækkert.

    Hilsen Frøken Andersen

    SvarSlet
  6. Nogle gange gad jeg godt bo hjemme hos dig :) MUUUUUUMS!!

    SvarSlet
  7. Pandekagepiraten: Jep, min kæreste var også ret vild med den :)

    Frøken Andersen: Det var super!

    Emilie: Årh, det var noget af et kompliment :) Hvis du får min mad vil jeg have dit tøj :)

    SvarSlet
  8. Åh jeg ved ikke rigtig om det er en god handel for mig.

    Så bliver jeg både tyk og nøgen? Jaja, kønt bliver det ikke, men lad os da give det et forsøg ;)

    SvarSlet
  9. Tror du den vil blive for sød hvis man brugte en anden chokolade?

    Jeg tænker det kunne godt være at mintet var en god kontrast til det søde i sukkeret osv :)

    SvarSlet
  10. Hmm, ja, lidt med bastogne-bunden måske. Så skal bunden måske laves på hakkede mandler eller kun digestive? :)

    Ja, mintet var ret stærk så ja, var super i forhold til alm. chokolade bliver det nok sødt i sødt.

    SvarSlet
  11. Hej!
    Den lyder rigtig lækker, men hvor mange personer rækker den til ?
    hilsen Ellinor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellinor..

      Uh, det kommer jo an på hvor sultne dine gæster er :) Jeg vil sige ca. 8-10 personer hvis det er normale stykker og 6-8 personer hvis det er sultne folk.

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...