• Nem kage som gæsterne vil tale om i flere år
  • Nem cheesecake med fantastisk hjemmekogt dulce de leche
  • Fordi miniudgaver af almindelig mad bare er bedre
  • Meget bedre end almindelige kanelsnegle

fredag den 13. april 2012

Brændende kærlighed anno 2012


Glem alt om tung kartoffelmos med små fesne bacontern og tænk gode råvarer og friskhed!

Aftenens menu var en af mine favoritter - brændende kærlighed! Inspirationen var igen hentet i det nye madblad fra Hjemmet. Opskriften deri indeholdte knoldselleri i mosen og jeg havde købt et dyrt dyrt dyrt knoldselleri til 18 kr. selvom det ikke var større end en galiamelon. Men imens jeg skar det ud lugtede jeg til det, hvilket tog mig tilbage til aftensmaden hjemme ved de gamle med købe hønsekødssuppe med de gummiagtige orange og hvide klatter i. Gulerodsstykkerne kunne jeg spise, men de hvidetern kom fluks op igen. Jeg havde ingen idé om at dét var knoldselleri.
Det ligger nu i Labans krybbe.

Anyway. Her er min version af denne lækre ret!

4 personer
1 kg. kartofler - skrællet
300 g. røget bacon (sådan et helt stykke)
3 løg
1 æble
1 spsk. timian
3 dl. minimælk
1 spsk. smør (ikke margarine!)
Salt og peber

Halver kartoflerne og bring dem i kog uden salt. Skær baconstykker ud i skiver og så i tern og kom dem på en varm pande og steg det sprødt - tag det af og læg det på køkkenrulle. Hak løgene groft og kom den på panden. Fjern kernehuset i æble og skær det i tern. Kom det på panden med løgene. Steg det nogle minutter, tag det af varmen og drys med timian.
Tag kartoflerne af varmen og hæld vandet fra. Lun mælken i mikroovnen, hæld 2 dl. i kartoflerne og brug elmikseren til at mose kartoflerne. Tilsæt smør, salt og vurder om den sidste dl. mælk også skal i. Er der klumper tilsættes mere mælk. Smag til med salt.
Server!

4 kommentarer:

  1. Sikke flotte billeder du får taget med det nye kamera :) Jeg har også lige fået nyt så jeg er også i gang med at forstå det med hvidbalance osv. :)

    Men virkelig flot billede og lækker mad :)

    SvarSlet
  2. Tak, synes også selv rigtig godt om det øverste billed :)

    Mm, kartoffelmos mætter bare så meget at man kun kan spise lidt..

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...