• Nem kage som gæsterne vil tale om i flere år
  • Nem cheesecake med fantastisk hjemmekogt dulce de leche
  • Fordi miniudgaver af almindelig mad bare er bedre
  • Meget bedre end almindelige kanelsnegle

fredag den 7. december 2012

Kartoffelmazarinkage med appelsin og chokoladeovertræk


Da jeg skulle have kage med i sidste uge medbragte jeg jo tiramisuen og så fandt jeg denne mel-fri kage inde ved Klidmoster.
Den var et lækkert modspil til tiramisuen da den var frisk, måske lidt tung pga. kartofler og marcipan, men smagen er god og så må man nøjes med et lille stykke :)

Det var en succes og det er klart en kage jeg husker fremover da den var simpel men smagte fantastisk.

Jeg skar en klat smør fra og smed også appelsinsaft i kagedejen og det var herligt! Derfor får I min version her.

1 springform
175 g. smør/margarine
170 g. sukker
4 æg
200 g. revet marcipan
250 g. mosede afkølede kartofler
Skal fra 2 appelsiner
Saft fra 1 appelsin
2 tsk. bagepulver

Appelsinsirup
Saft fra 1 appelsin
2 spsk. rørsukker

Chokoladeganache
100 g. mørk chokolade, hakket i mindre stykker
30 g. smør
1 spsk. piskefløde

Start med kagedejen ved at piske smør og sukker sammen til det er luftigt. Tilsæt æggene et af gangen sammen med appelsinskal og saft. Vend den revne marcipan i sammen med bagepulver og de mosede kartofler.
Fordel dejen i en smurt/beklædt springform og bag kagen ved 175 grader i 50-60 minutter.

Imens laves siruppen. Pres saften ud fra 1 appelsin og rør rørsukkeret ud i det.
Når kagen er afkølet helt, prikkes der huller i den og siruppen fordeles over kagen.

Chokoladeganachen laves ved at smelte chokoladen over vandbad sammen med smørret. Når det er smeltet tilsættes fløden. Lad det køle i nogle minutter under omrøring. Fordel herefter over kagen og pynt inden det størkner.

Server!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...