• Nem kage som gæsterne vil tale om i flere år
  • Nem cheesecake med fantastisk hjemmekogt dulce de leche
  • Fordi miniudgaver af almindelig mad bare er bedre
  • Meget bedre end almindelige kanelsnegle

søndag den 14. december 2014

#14. december - luciabrød med safran og marcipan



Vi brugte Luciadag (i går) på julemarked i Husum i Tyskland sammen med min søster. Husum er en dejlig by og julemarkedet var hyggeligt og gågaden og havnen var rigtig hyggelig. Vi spiste schnitzler til frokost ved 'Tante Jenny' som ligger på ved havnen og var rigtig lækkert.
Efter et stop ved grænsen var vi hjemme igen om aftenen og var trætte efter en lang dag.

Men jeg ville i år prøve at lave de berygtede Luciabrød, som er så fine og ser lækre ud. Der var mange opskrifter på nettet, men jeg vidste præcis hvor jeg skulle lede.
Den svenske Linn fra bloggen Frk. Kræsen har for to år siden lavet en guide på Luciabrød for dummies og den var perfekt. Jeg lavede halv portion og tilføjede lidt kardemomme og så var der hyggespise til 3. advent.

16 stk.
75 g. smør
2½ dl. mælk
25 g. gær
½ tsk. salt
2½ spsk. sukker
1 æg + ½ til pensling
0,5 g. safran
½ tsk. kardemomme
7-8 dl. mel
1 klump marcipan (32 små stykker på størrelse med en hasselnød)

Smelt smørret og tilsæt mælken til blandingen er 37 grader. Rør gæren ud i blandingen. Bland sukker, kardemomme, salt, safran og æg sammen med mælkeblandingen og tilsæt melet gradvis til du har en smidig ensartet dej. 
Stil til hævning i 30 minutter et lunt sted. Herefter deles dejen i 16 stykker og hver stykke rulles til en aflang pølse. Hver ende presses flad og en klump marcipan rulles ind i dejen. Form til et S og pres en rosin i hver ende. Lad brødene hæve tildækket i 30 minutter imens ovnen varmes op til 225 grader. Bag i ca. 7-10 minutter til de er gyldne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...