• Nem kage som gæsterne vil tale om i flere år
  • Nem cheesecake med fantastisk hjemmekogt dulce de leche
  • Fordi miniudgaver af almindelig mad bare er bedre
  • Meget bedre end almindelige kanelsnegle

torsdag den 4. december 2014

#4. december - krydret kanelkage med flødeostecreme


Denne kage blev bagt spontant i går. Den er fra det nyeste nummer af Mad! og min kollega har planlagt at bage den i weekenden, så jeg ville lige teste den.

Mums en mundfuld!
Lækker kanelkage med masser med smag fra krydderierne, toppet med en lækker creme lavet af flødeost. I bladet er cremen hvid, men da jeg bruger æg fra vores egne fritgående, økologiske høns, blev min creme mere gul, men smagen var i top!

Jeg var nervøs for at man kunne smage kaffen, for det bryder jeg mig slet ikke om. Men man smager det slet ikke, selvom jeg lavede det af instantkaffe.

12 stykker (form på 22x22 cm.)
120 g. smør
200 g. brun farin
4 spsk. stærk kaffe
2 æg
150 g. mel
1 tsk. vaniljesukker
1½ tsk. kanel
½ tsk. stødt nelliker
½ tsk. bagepulver

Kom smør, brun farin og kaffe i en gryde og smelt til farinen er opløst. Tag gryden af varmen. Imens blandes mel, krydderier og bagepulver i en skål. 
Æggene røres ud i den lune masse og det hele piskes sammen til en kagedej. Fordel dejen i en kageform. 
Så laves cremen.

200 g. flødeost
1 æg
50 g. sukker

Pisk flødeosten blød og tilsæt æg og sukker - pisk til en ensartet creme. Fordel cremen ovenpå kagedejen og bag kagen i ca. 25 minutter ved 180 grader. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...