• Nem kage som gæsterne vil tale om i flere år
  • Nem cheesecake med fantastisk hjemmekogt dulce de leche
  • Fordi miniudgaver af almindelig mad bare er bedre
  • Meget bedre end almindelige kanelsnegle

onsdag den 3. december 2014

#3. december - æbleskiver med æbletern og alternativ til mandel-jagten


Siden jeg i 2011 prøvede at lave æbleskiver selv, har det været fast tradition hver jul. I år skulle jeg prøve at gøre det til 'rigtige' æbleskiver med æblestykker i.

Mums! Det er en dejlig frisk overraskelse inde i den kardemommesøde lækkerbiksen.

Jeg har desværre ikke en rigtig æbleskivepande, men en æbleskive'maskine' fra OBH, men princippet er det samme. Det tager ikke længe at bage en portion og de holdes nemt lune i ovnen frem til servering.

20 stk. 
15 g. gær
1½ dl. mælk
2 hele æg, delt i blommer og hvider
1 tsk. sukker
100 g. mel
½ tsk. kardemomme
½ tsk. citronsaft
35 g. smeltet smør
1 æble skåret i tern
Fedtstof til bagningen

Lun mælken og opløs gæren deri. Pisk æggeblommer samme med sukker indtil sukkeret er opløst. Tilsæt mælk/gærblandingen og mel under piskning og til sidst smeltet smør, kardemomme og citronsaft. Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen. Stil dejen til hævning i mindst 1 time et lunt sted, gerne 1½ time, til dejen slår tydelige bobler. 
Varm æbleskivepanden op og smør med fedtstof. Fyld hullerne op med dej, kom et æbletern i midten og vend så æbleskiverne så snart der er skorpe på undersiden. Vend dem flere gange under stegningen til de er gennembagte og gyldne.
Server med marmelade og sukker





Jeg har nu hørt flere fortælle at de ikke kan lide ris a la mande og derfor ikke er med i jagten på mandelgaven. Jeg har læst i et gaaaaammelt ugeblad fra 70'erne, at en familie på Fyn bagte en mandel inden i en æbleskive og så havde mandeljagten i æbleskiver.

God dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...